Studio am Stacheldraht

Studio am Stacheldraht
A loudspeaker van from the West Berlin organisation SAS (Studio am Stacheldraht or Studio at the Barbed Wire) arrives at the Berlin Wall where a new section is being built, 23rd July 1962. Shortly after this, an East German police car turned up, blasting music and Communist propaganda from its loudspeakers. (Photo by Keystone/Hulton Archive/Getty Images) 
Das Studio am Stacheldraht (SaS) war eine mobile Sendestation, die auf Initiative des damaligen Innensenator von West Berlin Joachim Lipschitz und dem RIAS 1961 initiiert wurde. Dieser Lautsprecherwagen fuhr an unterschiedliche Orte der neu errichteten innerdeutschen Grenze und beschallte den hinter der Mauer liegenden östlichen und sozialistisch regierten Teil der Stadt. Seit den Anfängen der Mauer wurde auf beiden Seiten des Bauwerks Propaganda für die eigene politische Gesinnung gemacht. Zuerst wurde dies mit aufgestellten Plakaten, dann mit Tonübertragung umgesetzt. Wer genau der beiden Seiten damit angefangen hat, ist nicht eindeutig zu klären. Die SED war jedoch durch die Initiative zum Bau der Mauer in der Defensive. Durch Fluchtversuche von ostdeutschen Stadtbewohnern in den westlichen Teil der Stadt, die zum Teil durch Schüsse der ostdeutschen Grenzsoldaten für die Flüchtlinge tödlich endeten, wurde die Erklärungsnot des sozialistischen Regimes noch enorm verstärkt. Mit einer gegenseitigen Beschallung von  Nachrichten und Propaganda versuchten sich die beiden Systeme jeweils zu übertönen. Es entstand der sogenannte Lautsprecherkrieg. Nach einem technischen Wettrüsten der Übertragungsfahrzeuge im Verlauf der Jahre und der zusätzlichen Installation von vier Leuchtschriftanlagen in Richtung Ostberlin der SaS wurde das Projekt erst 1969 im Zuge der Verhandlungen über das Berlinabkommen eingestellt.
O-Ton 1 | O-Ton 2

Studio am Stacheldraht

A loudspeaker van from the West Berlin organisation SAS (Studio am Stacheldraht or Studio at the Barbed Wire) arrives at the Berlin Wall where a new section is being built, 23rd July 1962. Shortly after this, an East German police car turned up, blasting music and Communist propaganda from its loudspeakers. (Photo by Keystone/Hulton Archive/Getty Images) 

The Studio am Stacheldraht (“Studio at the Barbed Wire”)–a mobile unit of loudspeaker vans–was initiated in 1961 by the West Berlin Senator of the Interior, Joachim Lipschitz, and the RIAS. The SaS team rolled their mobile transmission stations to different spots along the Inner-German Border and turned the speakers toward the East. Both sides, East and West Berlin, had launched cross-border propaganda campaigns with the aim of undermining the other side’s political credibility and sowing doubts among the population. It’s hard to tell who started the propaganda battle, which began with poticial slogans on signs and leaflets. Having initiated the erection of the Berlin wall, the SED found itself on the defensive. Fugitives were shot by East German security guards while trying to cross the wall, and numerous escapes ended fatally, which the government had great difficulty explaining to its people. Both political systems tried to drown out each others broadcasts, engaging in a technical arms race, the so called Lautsprecherkrieg (“Speaker War”). In addition, the SaS installed four illuminated display boards, displaying loud political slogans and messages. SaS continued it’s broadcasting services for a couple more years until it was ended in 1969, with the imminent launch of negotiations on the Four Power Agreement on Berlin.

O-Ton 1 | O-Ton 2

Leave a Reply

Your email address will not be published.